Kiedy trzeba wymienić tarcze i klocki hamulcowe?

uklad hamulcowy

Układ hamowania w samochodzie jest bardzo ważny. Sprawne tarcze i klocki hamulcowe wpływają na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Do tego skracają drogę hamowania i zwiększają jego efektywność. Dlatego tak ważna jest ich regularna wymiana. Częstotliwość wykonywania zmiany tarcz i klocków hamulcowych zależy nie tylko od ilości pokonanych kilometrów, ale też stylu jazdy.

Wymiana klocków hamulcowych

Należy regularnie kontrolować stopień zużycia klocków hamulcowych. Graniczna grubość okładziny to około 1,5 milimetra. Jeżeli klocki są mocno zużyte specjalne blaszki wydają podczas hamowania charakterystyczny dźwięk. W przypadku braku blaszek będzie słychać piszczenie. Do tego hamowanie będzie utrudnione. W niektórych nowych modelach samochodów zamontowane są systemy sygnalizujące zużycie klocków hamulcowych. Oprócz tego na zużycie klocków wpływa ilość przejechanych kilometrów i jakości elementów układu hamowania.

Odpowiednie klocki hamulcowe można kupić w sklepach z częściami do samochodów, np. w Sklepie motoryzacyjnym S-Auto we Wrocławiu. Styl jazdy także wpływa na ich zużycie. Jazda dynamiczna, czy spokojna, jazda w mieście, czy w trasie- wszystko to oddziałuje na tempo zużywania się klocków hamulcowych. Przeciętnie powinno się je wymieniać co 30- 50 tysięcy kilometrów. Dynamiczna jazda po mieście wymaga nieco częstszej zmiany klocków.

Wymiana tarcz hamulcowych

Tarcze hamulcowe nie zużywają się tak szybko, jak klocki hamulcowe. Mimo to przy wymianie klocków, warto też skontrolować stan tarcz. Zwłaszcza, że elementy układu hamowania oddziałują na siebie wzajemnie. Wspólnie odpowiadają za efektywność hamowania. Tarcze hamulcowe pracują w trudnych warunkach: wysoka temperatura, przeciążenia mechaniczne i zmienne warunki jazdy. Tak samo jak w przypadku wymiany klocków hamulcowych należy zwracać uwagę na styl jazdy i jakość elementów układu hamulcowego.

Tarcze powinno się wymieniać przeciętnie co 60- 80 tysięcy kilometrów. Dopuszczalna grubość okładziny to 1 milimetr na każdej stronie. Efektami zużycia tarcz są drgania kierownicy w trakcie hamowania, nierównomierne hamowania, a także pulsowanie pedału hamowania. Należy pamiętać, żeby po wymianie elementów układu hamowania kontrolować poziom płynów hamulcowych w zbiorniku. Powinno się też unikać gwałtownego hamowania i trzymania hamulca zbyt długo. Żeby jazda była całkiem bezpieczna i komfortowa, trzeba pamiętać o utrzymaniu sprawnego układu hamulcowego i częstej wymianie jego elementów.