Jak wygląda dystrybucja damskiej odzieży?

Ubrania prezentowane na sklepowych wieszakach przechodzą długą drogę zanim trafią do rąk klientek. Na salę sprzedażową nie trafiają bezpośrednio po opuszczeniu fabryki – wręcz przeciwnie. Czeka je długi transport i magazynowanie, a dopiero później sprzedaż klientkom. Co warto wiedzieć na temat dystrybucji damskiej odzieży?

Zanim odzież pojawi się w sklepie

Droga ubrań trafiających do sklepów zaczyna się u producentów. Zadaniem fabryk jest przygotowanie odzieży według dostarczonego projektu. Konieczne jest skrojenie tkaniny, niekiedy jej barwienie i dodatkowe zdobienie. To producenci odpowiedzialni są za finalny wygląd ubrań, jednak detaliści nie nawiązują współpracy bezpośrednio z fabrykami. Te są zwykle położone w odległych krajach, dlatego proces logistyczny związany z transportem odzieży bezpośrednio do sklepu mógłby być zbyt skomplikowany.

Skąd pochodzą ubrania?

Jak pokazują dane Eurostatu, większość odzieży sprzedawanej w Polsce w 2018 roku była importowana z krajów azjatyckich. Fabryki z Chin i Bangladeszu sprzedały w kraju towar za kwotę bliską 640 mln euro. Co ciekawe, na szczycie podium znalazły się Niemcy. W 2018 roku do Polski importowano towar za ponad 1600 mln euro – szacuje się, że większość ubrań zza zachodniej granicy to odzież używana, sprzedawana w secondhandach. Na rynku polskim sprzedaje się także ubrania wyprodukowane we Francji i Włoszech.

Funkcjonowanie hurtowni z damską odzieżą

Zanim odzież dla pań trafi na salę sprzedażową jest magazynowana w hurtowniach. Rola hurtowników polega na porządkowaniu odzieży przysyłanej przez producentów, w tym nadawaniu jej unikalnych oznaczeń oraz pakowaniu. Pomaga to w sprawnym realizowaniu zamówień składanych przez detalistów. Ważną zaletą tego ogniwa w łańcuchu dystrybucji jest fakt, że hurtownia odzieży damskiej działa bliżej finalnych sprzedawców. Łatwiej więc o komunikację, czy finalizowanie transakcji pomiędzy podmiotami działającymi w stosunkowo bliskim otoczeniu.

Detaliści mogą dokonywać zakupów w magazynach hurtownika – zwykle są to duże partie towarów wysyłane do punktów handlowych. Ciekawą formą współpracy sklepu i hurtowni jest też dropshipping. Ten model logistyczny zakłada, że sprzedawca odpowiedzialny jest za pozyskiwanie klientów i ich obsługę. Zadaniem hurtowni jest z kolei realizacja zamówień oraz ich wysyłka do finalnego odbiorcy. Dropshipping stosuje się zwłaszcza w e-handlu.

Ubrania nowe, używane, a może z outletu?

Na rynku funkcjonują różne typy hurtowni z damską odzieżą. Przede wszystkim są to miejsca, w których magazynowana jest odzież nowa, trafiająca prosto od producenta. Hurtownie mogą zajmować się także sortowaniem i przechowywaniem ubrań używanych, trafiających do lumpeksów. Niekiedy spotyka się również hurtownie z odzieżą z outletu. Markowe ubrania są zwykle tańsze w zakupie, co przyciąga detalistów.

Z hurtowni na salę sprzedażową i do klientek

Ubrania magazynowane w hurtowniach przekazywane są do punktów handlowych. To ostatni etap dystrybucji odzieży damskiej, a ubrania zaprezentowane na wieszakach trafiają prosto w ręce klientek. W zależności od miejsca sprzedaży, odzież zostaje odpowiednio przygotowana do ułożenia na półce. Niekiedy to prasowanie parowe, rzadziej pranie i suszenie.

Ubrania damskie widoczne w sklepach przechodzą długą drogę od fabryki do punktu sprzedaży. Poza transportem, ważną rolę w łańcuchu dystrybucji pełnią hurtownie, zajmujące się magazynowaniem i pakowaniem odzieży z dziesiątek fabryk. Na końcu tego procesu dochodzi do zaprezentowania odzieży w sklepie.