Co robić, gdy układ zawieszenia samochodu pracuje „za luźno”?

zawieszenie samochodu

W konstrukcji każdego samochodu wyróżnić można kilka podstawowych układów, które współpracując razem umożliwiają bezpieczną i komfortową jazdę. Jednym z nich jest układ zawieszenia. Podobnie jak pozostałe systemy, zawieszenie może z czasem zacząć szwankować w wyniku bardzo intensywnej eksploatacji. Objawem tego są występujące w nim luzy. Jak je rozpoznać i co należy z nimi zrobić?

Jaką rolę pełni układ zawieszenie?

Zawieszenie samochodu składa się z szeregu elementów, między innymi:

  • Amortyzatorów,
  • Sprężyn,
  • Wahaczy,
  • Łączników,
  • Stabilizatorów

Zadaniem tych wszystkich elementów jest tworzenie układu, który przenosi siły powstające na styku kół z powierzchnią drogi na nadwozie, gdzie zostają one rozproszone. Sprawność zawieszenia ma bardzo wysoki wpływ na poprawę komfortu oraz bezpieczeństwa jazdy samochodem

Po czym poznać, że w zawieszeniu występują luzy?

Elementy zawieszeniw nie są połączone ze sobą na sztywno, lecz zachowują pewien zakres mobilności – dlatego są w stanie pracować, dostosowując do sił działających na koła w odpowiedni sposób. Z drugiej strony nadmierne poluzowanie połączeń również nie jest pożądane, sprawia że podwozie staje się „miękkie”, bardziej podatne na uszkodzenia i mniej komfortowe. Do dużych luzów może dojść w wyniku zmęczenia materiału i wyeksploatowania konkretnych elementów. Objawiać się to może na wiele sposobów, między innymi poprzez stuki dochodzące z okolic kół, wibracje na kierownicy czy trudność w utrzymaniu właściwego toru jazdy.

Co zrobić, gdy zawieszenie jest luźne?

Jeśli stwierdzimy, że zawieszenie naszego samochodu działa „luźno” należy jak najszybciej udać się do sprawdzonego serwisu, takiego jak Silesia Cars Center. Odwlekanie tej wizyty i dalsza jazda uszkodzonym autem będzie prowadzić do pogłębiania się usterki oraz stopniowego pogorszeniu komfortu jazdy. W ostateczności niesprawne zawieszenie może stać się przyczyną wypadku, a więc stwarza zagrożenie dla zdrowia i życia nie tylko kierowcy pojazdu, ale również innych uczestników ruchu drogowego. Dodatkowo usterki w układzie zawieszenia wykluczają samochód z legalnego uczestnictwa w ruchu – pojazd taki nie przejdzie okresowego badania technicznego. Naprawa zawieszenia rozpoczyna się od profesjonalnej diagnozy wykorzystującej metody organoleptyczne oraz przyrządowe – po ustaleniu przyczyn nieprawidłowości zazwyczaj dokonuje się wymiany nadmiernie wyeksploatowanych elementów na nowe.